Interesser – drivkraft for personlig utvikling og læring

Hva er egentlig interesser, og hvordan kan de bidra til personlig vekst, læring og karriereutvikling?
Interesser er så mye mer enn bare preferanser – de er dynamiske ressurser som gir retning, mening og motivasjon. I dette blogginnlegget utforsker vi hvordan interesser kan forstås gjennom psykologisk og læringsteoretisk perspektiv.

Interesser – en psykologisk drivkraft
I et psykologisk perspektiv representerer interesser relativt stabile preferanser og motivasjoner som driver en person mot visse aktiviteter, oppgaver eller fagområder. Interesser fungerer som et spekter av tiltrekning, motivasjon og engasjement som gir energi og retning til våre handlinger. Psykologisk sett utgjør interesser en viktig del av vår identitet og selvforståelse; de påvirker både hvordan vi oppfatter oss selv og hvordan vi ønsker å utvikle oss videre. Når vi engasjerer oss i aktiviteter vi finner interessante, vekkes både glede og mestringsfølelse, noe som ofte styrker indre motivasjon og utholdenhet.
Interesser gir oss glede, mestring og indre motivasjon – og styrker vår utholdenhet.
Interesser utvikles gjennom hele livet, og de formes kontinuerlig av våre opplevelser, og de omgivelsene og sosiale kontekstene vi skaper våre erfaringer i. Dette betyr at interesser er både en del av personligheten og et resultat av personens utvikling over tid. Nye erfaringer kan åpne dører til nye interesser, ettersom vi oppdager ukjente områder vi liker eller ønsker å utforske og forstå bedre. For eksempel kan en person som først oppdager en interesse for teknologi gjennom lek som barn, senere utvikle dette videre til en interesse for koding eller IT-sikkerhet. Interesser kan dermed både forsterkes og endres i takt med erfaringer og opplevelser.
Denne dynamiske utviklingen innebærer at interesser ikke bare er en passiv refleksjon av personlighet, men også en aktiv prosess der vi, gjennom prøving og læring, får innsikt i hva som gir oss mening og mestring. Dette kan igjen påvirke hvordan vi former vår identitet og hvilke valg vi tar. I et psykologisk perspektiv blir interesser en drivkraft for personlig vekst, som gir oss retning og mening og åpner for nye muligheter for utvikling og selvrealisering.
Interesser som læringsmotor
Fra et læringsperspektiv fungerer interesser som en sterk drivkraft for læring, da de gir retning til hvilke kunnskaper og ferdigheter en person ønsker å tilegne seg. Interesser kan både vekkes og utvikles gjennom læringsprosesser; når en person introduseres for nye emner eller oppgaver som vekker nysgjerrighet, kan dette føre til videre utforsking og utvikling av nye interesser. Læring knyttet til interesser gir derfor ikke bare en dypere læringsopplevelse, men også muligheten til å oppdage og utvikle områder som kan bli sentrale deler av personens identitet og motivasjon.
Interessestyrt læring gir dypere forståelse, økt mestring og styrket selvforståelse.
Når læring er knyttet til noe en person finner interessant, øker engasjementet og evnen til å holde på oppmerksomheten, noe som resulterer i bedre læringsutbytte. Dette skaper en dypere læringsprosess der personen aktivt søker å forstå, utforske og anvende ny kunnskap. Interesser kan også forsterkes og videreutvikles gjennom læring, da innsikt og mestringsfølelse gir næring til fortsatt utforsking og ferdighetsutvikling.
Slik sett kan interesser sees som en bro mellom læring og personlig utvikling, hvor interessedrevet læring åpner for livslang vekst og kontinuerlig faglig utvikling. Denne læringsprosessen støtter også utviklingen av selvforståelse og mestringstro, som gir individet en større opplevelse av mening og eierskap til egen læringsreise.
Interesser i et karrierelæringsperspektiv – en ressurs for utvikling
I et karrierelæringsperspektiv forstås interesser som dynamiske ressurser som kan utforskes og videreutvikles. Utforsking og utvikling kan skje gjennom mange ulike karrierlæringsaktiviteter individuelt, i gruppe og på arbeidsplass og det kan legges til rette for mange ulike karrierelæringsaktiviteter som til sammen kan gi læring, utvikling og vekst.
Interesser er ikke bare noe som speiler personlighet – de er en aktiv prosess for utvikling og karrierebygging.
Spesielt viktig er dialog mellom veisøker og veileder, i dialog med andre som arbeidsgiver og kolleger, samt – i og gjennom praktiske læringsoppgaver som gir nye erfaringer, innsikt og opplevelser av mestring i arbeidssituasjoner.
Med en sosialkonstruktivistisk og narrativ tilnærming handler det ikke om å fastslå hvem veisøkeren er, men om å åpne rom for å skape fortellinger om hva de kan være i ulike sammenhenger.
Her er tredelingen i Profråd Interesse særlig nyttig:
- Yrker, jobber og bransjer (framtid): Utforskning av retninger og muligheter som vekker nysgjerrighet, og som kan åpne nye perspektiver i utdanning og arbeidsliv.
- Oppgaver og aktiviteter (fortid og nåtid): Refleksjon over konkrete erfaringer fra skole, jobb og fritid som bekrefter interesser og styrker – fra tekniske ferdigheter til samarbeid, kreativitet eller omsorg.
- Kompetanse og ferdigheter (på tvers av tid): Bevisstgjøring av sammenhenger mellom oppgaver, erfaringer og yrkesmuligheter som gir et tydeligere bilde av hva veisøkeren mestrer i dag, og hva som kan videreutvikles.
Når vi utforsker våre interesser, utforsker vi også vårt potensial.
På denne måten blir interesser ikke bare et speil av personlighet, men en aktiv prosess der veisøkeren, i samspill med veilederen, oppdager mønstre, bygger språk og utvikler eierskap til sin egen karrierehistorie.