Mestringstro i karriereveiledning: «Kan jeg klare det?»

6

Hvordan kan karriereveiledere hjelpe mennesker som har mistet troen på seg selv tilbake til jobbmestring og livsglede? Vi i Profråd er opptatt av å bidra med forståelse, verktøy og metoder som systematisk styrker mestringstro gjennom karriereveiledning med utforsking og utprøving. Mestringstro som begrep rommer så mye mer enn bare motivasjon. Det handler om å bygge bro mellom det mennesker faktisk kan mestre, og de mulighetene som finnes i arbeidslivet.

Hva er egentlig mestringstro?

Mestringstro – eller mestringsforventning (self-efficacy) – handler om troen på å mestre konkrete oppgaver. Det er ikke en generell selvtillit, men en spesifikk forventning til en situasjon, en arbeidsoppgave eller en aktivitet: «Jeg tror jeg kan klare akkurat dette.» Denne forventningen er avgjørende for både valg, innsats og utholdenhet. Når vi tror vi kan lykkes med noe, er sjansen langt større for at vi faktisk gjør det.

Ved hjelp av våre ulike refleksjonsverktøy kan veisøker og veileder sammen utforske og konkretisere det veisøker har mestret før – ekte erfaringer og oppgaver fra levd liv og arbeid. Gjennom utforskende dialog, utprøving og refleksjon får veisøker hjelp til å oppdage og sortere erfaringer og opplevelser. De setter ord på egne styrker, ferdigheter, verdier og motivasjonskilder. Disse knyttes så til konkrete erfaringer og tidligere læring på ulike arenaer. 

Utbyttet kan være en bevissthet om mange ulike arbeidsoppgaver og situasjoner som veisøker tidligere har mestret og fortsatt er motivert og kvalifisert for å gjøre – særlig når et mulighetsrom med konkrete arbeidsgivere og roller avdekkes med konkret støtte og tilrettelegging i en overgang. 

Verktøy som benyttes inkluderer både Profkart Mestring med Mestringsbanken, Profråd Interesse og Profråd Karriere – gjerne i kombinasjon med Min Presentasjon

Fra «jeg kan ingenting» til «jeg har faktisk mye å bidra med»

Ingrid (54) trodde lenge at arbeidslivet var et avsluttet kapittel. Etter flere år med helseplager og uten jobb, hadde hun mistet både mestringstro, retning og håp. «Jeg kan jo ingenting,» sa hun i første møte med karriereveilederen. Hun var sikker på at det ikke fantes jobber for henne i Gudbrandsdalen.

Gjennom arbeidsprosessen med karriereverktøyene fikk Ingrid hjelp til å se seg selv på nytt. Hun hentet frem gamle erfaringer – som menyplanlegging, kundekontakt og det å lære opp nye ansatte – og sorterte dem i grønne, gule og røde oppgaver. Hun hadde samtaler med tidligere kolleger og venner. Plutselig ble det tydelig at det fortsatt var mange oppgaver hun mestret – og som betydde noe.


Hvordan styrke mestringstro i praksis?

Mestringstro styrkes gjennom genuine mestringserfaringer. Det er altså ikke nok å snakke positivt; vi må legge til rette for at veisøkere får oppdage, erfare og reflektere over det de mestrer. I Profråd starter vi alltid med det som fungerer. Små steg. Grønne oppgaver. I samarbeid med veileder kan veisøker reflektere over:

  • Hva har du fått til før – og hva likte du?
  • Hvilke styrker og kompetanser har du lært og brukt i ulike situasjoner?
  • Hva sier andre at du er god til?
  • Hva får du energi av å gjøre?
  • Hvilke valg har du hatt og hvordan ville du tatt det samme valget i dag?

Veisøker reflekterer systematisk over livet sitt på ulike arenaer og oppdager nye og meningsfulle sammenhenger.

Deretter handler det om å se framover og oppdage nye muligheter og skape nye erfaringer – i trygge rammer og med tydelig støtte. Det kan være praksis, jobbutprøving eller samarbeid med en lokal arbeidsgiver. Det kan også være nettverksutforsking og bevisstgjøring av eget «karriereteam». Underveis samler veisøker innsikt i Min presentasjon, som gir oversikt over hvem de er, hva de kan, hva de har og hva de vil.

Effekten av økt mestringstro

Når mestringstroen vokser, skjer det noe dyptgripende: Veisøker går fra å være usikker til å bli aktør i eget liv. I Ingrids tilfelle betydde det at hun igjen kunne se for seg et arbeidsliv med mening og fellesskap – og lønn.

Dette handler om konkretisering av karrierevalg – en prosess der selvforståelse og fremtidsbilde utvikles i samspill. Å bygge et realistisk fremtidsbilde handler ikke om å velge én løsning, men om å utforske flere retninger hvor personen ser ulike grader av personlig engasjement, kompetansebruk og verdiforankring.

En vei mot verdighet og tilhørighet

Mestringstro handler også om mer enn oppgaver og arbeidssituasjoner – det handler om relasjoner og menneskeverd. I Ingrids historie ser vi hvordan arbeidet med mestringstro også førte til gjenoppdagelse av sosial tilhørighet, egenverdi og en ny kontakt med kollegaer og venner.

«Mestringstro er ikke bare å mestre en oppgave. Det er å få troen tilbake på at jeg har en plass – og at jeg betyr noe» – Ingrid

Mange unge og voksne trenger hjelp til å utvide sitt valgperspektiv. De har ofte – uten å vite det – avgrenset seg fra alternativer de egentlig kunne ha mestret. Karriereveiledningens oppgave er å hjelpe dem å gjenoppdage disse mulighetene.

Derfor satser vi på mestringstro

Profråd er bygget på ideen om at det finnes en vei videre til livsmestring og arbeidsdeltakelse – for alle som ønsker det. Den begynner med anerkjennelse, utforsking og konkrete erfaringer. Når veisøker får hjelp til å se seg selv og egne ferdigheter i et nytt lys, bygges mestringstro, og med det følger håp, retning og bevegelse.

«Når mestringstroen får vokse gjennom handling og refleksjon, forvandles karriereveiledning fra prat til praksis.» – Profråd

_____________
Teoretisk grunnlag for tekst finnes i hovedsak hos Højdal 2023: Karrierevejledning og Skålvik og Skålvik 2019: Motivasjon og læring.